Popular Posts

Tuesday, December 18, 2012

bukan hak kita

waaaa!!! lama kot tak usha blog nie. busy ngn kehidupan. biasa la. hidup remaja. masih mencari identiti. hehehe.. so, blog kali nie aku decided nak tulis pasal topik yg agak kematangan sikit. based on title kt ats nie kan, most of u guys might be wondering ape yg bukan hak kita. banyak sebenar nye dalam dunie nie bukan hak kita including our life. its belong to God. but ape yg aku nk tekan kan kali nie is pasal perasaan. everyone has a feeling right. angry, sad, happy, moody, hate, love. all these is a type of feeling that i am pretty sure all of you have it.. or else you are not a human. perasaan kita, hak kita, perasaan org laen, bukan hak kita. ok, jangan confuse. what i am trying to say is, u have no control of what other people think about you and u dont have the right to get mad about it. actually benda nie macam baru je la jadi kat aku. aku takde la baik sgt tapi jahat-jahat aku pon, aku tak kacau hidup org. aku try my best tak jadi busybody mcm pompuan lain. aku jenis yang tak akan buat benda yg aku tak nak org buat kat aku. and so far la yang aku tahu, aku tak de la gaduh ngan sape2. sampai la ade hamba allah nie cakap pasal ade la beberapa org yang de perasaan tak puas hati dengan aku.. well, sumpah aku terkejut sebab aku rasa aku baik ( baik la jugak kan.. ). sedih tu tak payah cakap la kan. aku menangis kot sepanjang malam. bangun tido, sambung nangis balik. aku rasa benda nie effect aku giler2 sebab orang yg di maksud kan tu sangat rapat dengan aku and as far as i know, we dont have any problem at all. bukan sorang tapi a few people la yg agak tak bape suka kt aku. so, aku pikir la ape yg aku dah buat and of course, aku akan teringat all the good deeds yang aku da buat untuk diaorang and yes, aku rasa macam tak dihargai and aku rasa diaorg tu tak mengenang budi. lama jugak la aku berdiam diri. silent treatment la konon nye. tapi tak de org sedar pon. hehehe..ikut kan hati, aku memang aku taknak kawan da.aku da start rasa yang org kt sekeliling aku nie hipokrit.tapi macam yg aku cakap. perasaan org bukan hak kita. time aku rasa down giler2 tu kan, aku call ikram. da jadi habit aku, bila aku sedih or i have something in my chest that i need to spill it out, i will call him. his voice always calm me down ( weeeeeeeeee....) back to the story, aku citer la sambil nangis2 kt dia. telling him how hurt i am and how frustrated i was with myself. And he said something that change my life entirely. the word is " yang, kita tak boleh paksa org suka kita sebab perasaan org lain bukan hak kita. hak kita cuma perasaan kita. org tak suka kita, so what? kita tak perfect. yg penting, kita jangan kacau hidup org. tu je." the words keep repeating inside my mind and the truth is, aku setuju dengan dia. aku takleh wat ape kalau org tak suka aku sebab tu hak diaorang. aku cuma jadi yg terbaik untuk diri aku. so, my advise to all of u is, its okay if some people dont like you. maybe u guys rasa u guys okay but to others, you are not. so, face it. you cannot please everyone in this world and dont feel bad about it. that is life. all u need to do is, do what u do best.  yesterday, aku ajak org yg tak puas hati tu kuar lunch. she is my best friend actually. sumpah masih terasa and sedih tapi i act like nothing happen. we talked and laugh and i feel better. sedih masih ade but i will get over it sooner or later. nothing is permanent including sadness. =)

No comments:

Post a Comment